Reitit

Perjantai 2.7.2021

Reittikuvaus – Tour de Nuas 85 km

Lataa reitin .GPX-tiedosto tästä.

Perjantaipäivän reitti kiertää Vuokatin ja Kajaanin välisen Nuasjärven. Tiestö on päällystettyä ja pääosin hyväpintaista. Reitti kulkee kainuulaisissa vaaramaisemissa, ja kokonaisuutena se voidaan luokitella keskivaikeaksi.

Tarkempi kuvaus ja kohokohdat:

Vuokatista lähdetään kohti Kajaania tietä numero 76. Eevalan risteyksestä (maantie 8740) jatketaan suoraan Parkuan tielle (maantie 870), josta jatketaan luoteeseen kohti Kajaania.

Ensimmäiset 10 kilometriä ovat helppoa ja pääosin laskuvoittoista maastoa. Noin 10 kilometrin ajon jälkeen on noin 7 kilometrin pituinen nousuvoittoinen osuus. Kyse on niin sanotusta loivasta voimanoususta. Nousuosuus päättyy reitin korkeimpaan kohtaan (255 metriä meren pinnasta) Parkuan kylälle. Tästä reitti jatkuu nopeana ja loivan laskuvoittoisena Kajaaniin saakka (valtatie 6). Kajaani ohitetaan Kehräämöntietä Petäisenniskan teollisuusalueen kautta valtatielle 5.

Kajaanin jälkeen reitti jatkuu Takkarannan ja Kuluntalahden pikkuteiden kautta Jormualle. Maasto on miellyttävän vaihtelevaa.

Noin 57 kilometrin kohdalla käännytään Jormualta oikealle kohti Pohjavaaraa ja Vuokattia (maantie 899). Tästä alkaa reitin toinen niin sanottu voimanousu, jolla on mittaa noin 4,5 kilometriä. Huippukohta (202 mmp) saavutetaan noin 5 kilometriä ennen Pohjavaaran kylää. Pohjavaaralta käännytään vasemmalle kohti Vuokattia. Vuokatin tieltä käännytään noin 69 kilometrin kohdalla vasemmalle niin sanotulle Viinatielle (maantie 9000), joka on saanut nimensä kuhmolaisten viinanhakureissuista, sillä Kuhmossa ei ollut Alkon myymälää ennen vuotta 1969. Hietaperän ja Taivalkankaan välinen tie sai tästä johtuen Viinatien nimen.

Viinatie on hieman heikossa hapessa, joten kannattaa varoa kuoppia.

75 kilometrin kohdalla käännytään Viinatieltä oikealle kohti Naapurinvaaraa (maantie 9010). Tässä vaiheessa edessä on reitin kovin nousu. Naapurinvaaralle noustaan portaittain, ja ennen viimeistä ”porrasta” todennäköisesti vapaan vauhdin ryhmäläisetkin joutuvat vaihtamaan pienelle eturattaalle – ainoan kerran reitillä. Naapurinvaaran päältä aukeaa reitin upein maisema kohti Vuokattia ja Nuasjärveä. Naapurinvaaralta lasketaan vauhdikkaasti alas Pohjavaarantielle (maantie 899) asiaan kuuluvaa varovaisuutta noudattaen. Heikohko tienpinta voi hankaloittaa laskua.

Loppuosa reitistä on helppoa, tasaista ja nopeaa. Maaliin Break Sokos Hotel Vuokatille saavutaan noin 85 kilometrin ajon jälkeen.

Vauhtiryhmät

1. 35–40 km/h vapaan vauhdin ryhmät
  2. 30–32 km/h keskinopeusryhmät
  3. 25 km/h keskinopeusryhmät
    • 1 vastuuvetäjä ja 1 varavetäjä per ryhmä
    • 45 ajajaa per ryhmä

Lauantai 3.7.2021

Reittikuvaus – Vaarojen kierto 150 km

Lataa reitin .GPX-jälki tästä.

Lauantaipäivän etappi käsittää Kajaani–Sotkamo-alueen kovimmat nousut Leihuvaaran, Naapurinvaaran ja Vuokatin. Muutoinkin reitti on vaihtelevaa maastoa, ja toisen päivän osuus voidaan luokitella vaativaksi. Reitti on kokonaan päällystettyä tietä, jonka kunto on keskimäärin hyvä.

Tarkempi kuvaus ja kohokohdat:

Vuokatista lähdetään etenemään kohti Kajaania niin sanottua pohjoispuolen tietä (maantie 899). Alku on helppoa, kunnes noin 16 kilometrin kohdalla käännytään oikealle kohti Jormuaa (tie vaihtuu numeroksi 899). Perjantain reitiltä tuttu voimanousu noustaan toiseen suuntaan ja lasketellaan kohti Jormuaa. Jormuan kohdalla käännytään vasemmalle kohti Kuluntalahtea (Kulunnantie), jossa maasto on miellyttävän vaihteleevaa.

Kuluntalahdessa jätetään pikkutiet hetkeksi taakse ja käännytään vasemmalle Pohjavaaran tielle (maantie 899). Tässä vaiheessa kannattaa hieman säästellä jalkoja nimittäin seuraavaksi noustaan Leihunvaaralle jyrkemmältä puolelta (8% jyrkkyys, 261 mmp). Nousu on vaativa ja se palkitsee hienolla vaaramaisemalla Vuokatin suuntaan sekä pitkällä palauttavalla laskulla.

Leihunvaaran laskun jälkeen ajellaankin kohti ensimmäistä huoltopistettä Pohjavaaran koulua kohti. Tankkauksen jälkeen matkaa on taitettu 40 km ja pian Vuokatin tieltä käännytään noin 45 kilometrin kohdalla vasemmalle niin sanotulle Viinatielle (maantie 9000). Viinatieltä käännytään kohti pohjoista Kontiomäen tielle (maantie 9010).

Kontiomäentie on mukavan vaihtelevaa kainuulaista maalaismaisemaa. Pienet mäet seuraavat toisiaan. Ennen Kontiomäkeä on kolme vartioitua tasoristeystä, jotka vaativat asiaan kuuluvaa varovaisuutta!

Kontiomäen jälkeen noin 69km kohdalla käännytään oikealle viitostielle. Tässä risteyksessä kuuluu kiinnittää erityistä huomiota muuhun liikenteeseen, koska viitostie on reitin vilkkaiten liikennöity tieosuus!

Viitostie osuuden jälkeen noin 74 kilometrin kohdalla käännytään kauas itään vievälle Vartiustielle (kantatie 89). Vartiustien profiili on mukavasti kumpuilevaa ja mahdollisesti jalkoja lievästi hapottavaa kainuulaista töppyrää, jonka varrella sijaitsee lievästi jalkoja hapottavan nousun Härmänmäen päälle. Härmänmäen jälkeen seuraa mukavan vauhdikas lasku kohti Revonkantaa.

Revonkannasta (maantie 888) 90 kilometrin kohdalla käännytään oikealle kohti Sotkamoa hieman loivapiirteisemmälle tielle, jonka raskausaste riippuu pitkälti vallitsevasta tuulen suunnasta ja voimakkuudesta. Navakalla etelätuulella hyvä peesaustaito ja vahvat vetäjät tulevat erityisesti tarpeeseen. 93 kilometrin kohdalla Laahtasen leirintäalueella on etapin toinen huoltopiste, jonka jälkeen jatketaan kohti Sotkamoa.

Sotkamosta noin 25 kilometriä pohjoiseen päin (maantiellä 888) oikealla on Huovisnäreikkö, joka on sotkamolaisen kirjailija Veikko Huovisen muistoksi perustettu nimikkometsä.

Kaitainsalmelta 121 kilometrin kohdalla käännytään oikealle edelliseltä päivältä tutulle Viinatielle (maantie 9000), jossa sijaitsee reitin kolmas huoltopiste. Huoltopisteen jälkeen Viinatietä jatketaan aina Naapurivaaran takamaille saakka. Tämän jälkeen onkin edessä reitin haastavin osuus. Naapurinvaaran kohdalla matkaa on tehty noin 136 kilometriä, ja nousun jälkeen Naapurinvaaran päältä aukeaa upea maisema kohti Vuokattia ja Nuasjärveä. Naapurinvaaralta lasketaan vauhdikkaasti alas Pohjavaarantielle (maantie 899) asiaan kuuluvaa varovaisuutta noudattaen. Heikohko tienpinta voi hankaloittaa laskua.

Laskun jälkeen seuraa helppo ja tasainen palauttava osio, jonka jälkeen jatketaan kohti reitin loppuhuipennusta nousua Vuokatinvaaralle (maantie 8741). Vaaran nousu on jyrkkä, noin 10 %, ja mukavuutta kestää 1,7 kilometriä. Reitin maali on Vuokatinvaaran yläparkkipaikan päällä, josta avautuvat henkeäsalpaavat (jos henki ei salpautunut noustessa vaaralle) näkymät Nuasjärven ja Sapsojärven ylitse Kainuulaiseen maisemaan. Vuokatinvaaran huiputuksen jälkeen rullataan asiaan kuuluvaa varovaisuutta (huomiota tulee kiinnittää vastaantuleviin pyöräilijöihin ja muuhun liikenteeseen) noudattaen Break Sokos Hotel Vuokattiin nauttimaan maistuvasta ruuasta ja palautumaan päivän pyöräilystä.

Vauhtiryhmät

1. 35–40 km/h vapaan vauhdin ryhmät
  2. 30–32 km/h keskinopeusryhmät
  3. 25 km/h keskinopeusryhmät
    • 1 vastuuvetäjä ja 1 varavetäjä per ryhmä
    • 45 ajajaa per ryhmä

Huoltopisteet

Kaikilla reitin varrella olevilla huoltopisteillä tarjotaan kylmää juotavaa. Huoltopisteillä voi myös täyttää omat juomapullot urheilujuomalla tai vedellä.

Perjantain Tour de Nuas -reitillä huoltopisteellä on saatavilla urheilujuomaa, mehua, vettä, kahvia, teetä, pullaa, karkkia, rusinoita ja suolakurkkuja.

• Huoltopisteen sijainti: Huparin parkkipaikka (41km ajettu)

Lauantain Vaarojen kierto -reitillä ensimmäinen ja kolmas huoltopiste ovat kevyempiä huoltopisteitä, joilla tarjolla on urheilujuomaa, mehua, vettä, banaania rusinoita ja suolakurkkuja.
Toinen huoltopiste on raskaampi huolto, ja siellä on laajempi kattaus tarjolla: urheilujuomaa, mehua, vettä, kahvia, teetä, pullaa, karkkia, rusinoita ja suolakurkkuja.

• Lauantain kolme (3) huoltopistettä:
    • Pohjavaaralla Nuasrannantien risteyksen jälkeen  (43km ajettu)
    • Sotkamontiellä leirintäalue Laahtasella  (93km ajettu)
    • Ristijärventien ja Kaitaisalmen risteyksessä (121km ajettu)

Maalissa osallistujille on tarjolla runsas ruokailu Break Sokos Hotelli Vuokatissa. Myös kasvis- ja gluteeniton vaihtoehto on saatavilla. Osallistujia pyydetään ilmoittamaan erikoisruokavalioista etukäteen suoraan hotellin ravintolaan.

Saadakseen ruuan osallistujalla täytyy olla Tour de Kainuun osallistujanumero.